Cosmopolitan februari 2015

Denk niet aan hem

Geschreven door: Esma Linnemann

Hoe je obsessieve gedachten te baas blijft

Je wilt er niet aan denken, maar de gedachte is sterker dan jij. En zo zit je een halve avond te piekeren over een opmerking die je collega maakt, of scrol je voor de tiende keer over de Facebook-pagina van je ex.

 

cosmo2cosmo3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

…Ik word blij van Bettgens nuchtere aanpak: het zijn simpele, concrete tips om snel van een obsessie af te komen. Toch blijf ik nieuwsgierig naar de kern van deze mindfuck: waarom draait iedereen weleens door op één gedachte, over gezond eten, een irritante collega, of over een ex?

Ik vraag het Vera Helleman, schrijfster van Moeiteloos jeZelf zijn, een praktisch boek over zelfacceptatie.

Volgens Helleman is het je ego dat de rust bederft in je hoofd. “We maken 60.000 gedachten per dag aan, zo’n 80 procent van die gedachten is negatief.

Dat komt omdat we denken dat we de bevestiging nodig hebben van een ander om ons goed te voelen: ik doe er pas toe als hij van mij houdt, mijn werk is pas goed als zij dat zegt. Hoe sterker je eigenwaarde afhangt van wat anderen vinden, hoe vatbaarder je wordt voor een obsessie.”

Ook hebben we volgens Helleman de neiging om alles op onszelf te betrekken, terwijl de wereld niet om jou draait. “Zo wordt jouw hoofd een gedachtenfabriek van negatieve ik-boodschappen: ik heb gefaald, ik moet veranderen, ik moet het beter doen.”

Jezelf leuk vinden

Opeens valt het kwartje. Beide keren dat ik zo geobsedeerd was, voelde ik me inderdaad afhankelijk van de mening of waardering van iemand anders. Dat is dus de rode draad. En daarin ligt ook de oplossing: als je jezelf leuk genoeg vindt, als je écht eigenwaarde hebt, dan kun je op jezelf leunen, en hoef je niet de hele dag je e-mail te bekijken…

 

Het hele artikel kun je lezen in de Cosmopolitan

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.